Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia - Centrul de Informare, Consiliere şi Orientare în Carieră
 
Centrul de Informare, Consiliere şi Orientare în Carieră
WORKSHOP-URILE CICOC

 

    

 

    MOTIVAŢIE:


 
 
  •    Viitorul nu este o reprezentare fidelă a ceea ce credem noi că va fi. El arată foarte diferit, privit din trecut sau de acum, din prezent.
  •    Globalizarea şi dezvoltarea continuă a tehnologiei informaţiei au avut şi vor avea în continuare un impact important asupra pieţei muncii şi carierei.
  •    Cariera nu mai este astăzi o achiziţie statică, ci din contră una foarte dinamică, la fel cum este şi piaţa muncii.
  •    Angajatorii pun din ce în ce mai mult accent  nu numai pe abilităţile "hard" dar şi pe abilităţile  "soft".
  •    Succesul şi dezvoltarea carierei depind de o multitudine de factori, avănd la bază performanţa
  •    Cariera ne permite să dăm sens vieţii, să avem continuitate şi coerenţă perminţăndu-ne să prefigurăm viitorul .
             

 

    În alegerea carierei este important să ştiu factorii care pot fi schimbaţi sau modificaţi. Adeseori nu pot să schimb contextul social şi economic şi nici cererea pieţei muncii. Ceea ce pot schimba şi influenţa sunt factorii personali: abilităţile pe care le posed, valorile pe care le am, interesele, motivaţia şi atitudinea mea faţă de muncă.

     Angajatorii, beneficiind de o sferă largă de selecţie, îşi rafinează continuu modalităţile de recrutare, de aceea e necesar ca şi cei care participă la aceste procese de selecţie să fie la fel de abili în a-şi dezvolta capacitatea de autocunoaştere, abilităţile de care dispun şi modul în care acestea se pot combina pentru a oferii în final reuşita şi succesul urmărit.

     Workshop-urile CICOC îşi doresc să propună un cadrul de schimbare şi dezvoltare personală care în final să contribuie la reuşita pe piaţa muncii a studenţilor.


 

   

     Descrierea succintă a workshop-urilor

 


 

     

    Autocunoaşterea şi cariera

 

 

      Fie că eşti în tranziţia de la un loc de muncă spre altul, fie că eşti  în căutarea primului tău loc de muncă, autoevaluarea este primul pas în găsirea carierei care ţi se potriveşte cel mai bine. Cu căt petreci mai mult timp pentru a te înţelege, pentru a-ţi înţelege motivaţiile, cu atăt mai informat vei fi şi procesul de căutare a unui loc de muncă va fi mai productiv. Începe să te găndeşti la interesele tale, la abilităţile, valorile şi trăsăturile de personalitate dar şi la experienţe de viaţă semnificative pentru tine.

     Cercetările arată că persoanele cele mai satisfăcute în cariera lor sunt cele care reuşesc să găsească locul de muncă care să fie apropiat valorilor lor şi care să contribuie la sensul pe care fiecare îl atribuim propriei vieţi.

     Consilierii în carieră te pot ajuta să înţelegi mai bine punctele tale forte şi ariile de interes, dar şi să identifici posibile opţiuni prin interpretarea evaluărilor şi consiliere.

     Identifică abilităţile tale, interesele, valorile si trăsăturile tale de personalitate.  Acestea reflectă ceea ce ştii, ceea ce vrei, ceea ce valorizezi, atitudinea ta faţă de muncă, faţă de propria ta persoană şi faţă de ceilalţi din jur.


 


    

     Luarea deciziilor şi cariera

 

 

      Uneori suntem puşi în situaţia de a alege un loc de muncă sau altul, o companie sau alta, un loc de muncă pe care sunt calificat sau unul care îmi aduce un venit mai mare. Luarea deciziilor este o abilitatea esenţială pentru viitorii lideri dar şi pentru cei care doresc să aibă succes în viitoarea carieră, începănd încă de la primul interviu. Acest lucru are o semnificaţia aparte întrucăt consecinţele unei astfel de decizii ne pot influenţa întreaga viaţă. Luarea deciziilor presupune identificarea şi alegerea unor alternative pe baza propriilor valori şi preferinţe. A lua o decizie presupune existenţa unor alternative, dar mai mult decăt atăt, alegerea uneia care corespunde cel mai mult scopurilor, obiectivelor, dorinţelor, valorilor .

     Pe parcursul  workshop-ului vom descoperii împreună stiluri de luare a deciziilor şi factori care ne blochează luarea unei decizii în carieră.


 

 


 

    Comunicare-asertivitate şi feed back

 

 

       A comunica este probabil un atuu pe care nu îl utilizăm îndeajuns de  mult. Este important să dezvolţi abilităţile tale de comunicare CU alţii dar şi să înveţi cum să interpretezi informaţiile primite DE LA ceilalţi.

     Pentru un angajator abilităţile bune de comunicare sunt esenţiale. Aceste abilităţi ocupă primul loc în listele de solicitări pe care angajatorii le au pentru viitorii angajaţi.

     Acestea includ abilităţi de comunicare în scris, prin viu grai şi abilităţi interpersonale. Candidatul ideal este persoana care poate să îşi exprime în mod clar şi concis ideile, le poate argumenta, poate transmite entuziasm şi energie prin mesajul său. Abilităţile de relaţionare pornesc şi se bazează pe modul tău de a comunica.


 

 


 

 

    Strategii eficiente de rezolvare a problemelor

 

 

       Fiecare dintre noi "beneficiem" de destule  probleme atăt în viaţa personală căt şi în cea profesională. Nu ne putem feri de ele, oricăt de mult am dori acest lucru.

     Un angajator este interesat în mod direct de modalitatea ta de a rezolva o problemă care poate să apară în cursul activităţii tale profesionale. Sunt chiar exerciţii în cadrul centrelor de evaluare care sunt menite să  pună în evidenţă modul în care persoana răspunde la diverse probleme apărute.

     Bineînţeles că fiecare dintre noi avem un set de abilităţi care ne ajută să depăşim situaţiile critice, problemele sau conflictele. Dar mai există anumite lucruri/strategii pe care ar fi preferabil să le cunoaştem.

     De ce? Pentru că adesea ne consumăm energia atunci când identificăm cauzele unei probleme şi nu pentru a o rezolva. Pentru că adesea preferăm să acţionăm în modul nostru obişnuit, fără a acorda atenţie întregului proces.

     În cadrul workshop-ului încercăm să aducem în prim plan strategii noi, eficiente de rezolvare de probleme, dar şi să creăm un cadru în care fiecare să poată exersa modalităţile déja cunoscute.


 


 

    Managementul timpului

 

 

       De fapt noi nu gestionăm timpul!! Noi gestionăm acţiunile noastre pentru a ne încadra în timpul pe care îl avem. Ziua nu are decăt 24 de ore, 14440 de minute sau 86 400 de secunde. Modul în care utilizezi timpul depinde de abilităţile tale.

     Modul în care îţi petreci/cheltui timpul este un rezultat al modului în care îţi apreciezi timpul şi priorităţile tale. Dacă ai interiorizat aceste priorităţi vei putea percepe activităţile importante şi care nu sunt urgente (cadranul II) ca fiind naturale, şi în care merită să investeşti timp. Vom avea din ce în ce mai multe lucruri de făcut şi timpul va fi la fel.

     Managementul timpului este o abilitate esenţială care te ajută să ţii sub control activităţile pe care le ai şi în acelaşi timp te ajută să ţii stresul la un nivel minim.

     Workshop-ul nostru îţi va oferii informaţiile necesare pentru ca pe viitor să poţi să îţi prioritizezi activităţile .


 


 

    Cum să fac faţă emoţiilor intense?

 

 

       Există momente când punem raţiunea înaintea emoţiilor. Cu toate acestea trebuie să recunoaştem că emoţiile sunt o parte tot atât de importantă a vieţii noastre şi ele afectează major acţiunile noastre, deşi nu totdeauna suntem conştienţi de prezenţa lor. Acestea ne fac să fim mai înclinaţi să facem ceva care să aibă sens într-un context anume.

     În cadrul interviului sau a procesului de recrutare (în special în cadrul assessment center) este posibil să fi pus în situaţii în care trebuie să faci dovada controlului emoţional. De ce?Pentru că angajatorul vrea să se asigure că viitorul său angajat este capabil să facă faţă unor situţii stresante, care implică emoţii puternice.

     Autocontrolul emoţional reprezintă abilitatea de a răspunde la solicitările continue ale mediului folosind emoţii manifestate într-o manieră acceptată social. Pentru a nu ajunge la extremă, de a fi fals, prea rigid, este necesar să fim flexibili pentru a permite reacţii spontane, căt şi amănarea anumitor reacţii spontane.


 


 

    Cum să fac faţă stresului ?

 

 

      Angajatorii adeseori caută persoane care să reziste şi să facă faţă unor situaţii de criză, în care stresul resimţit este la intensitate ridicată. La un interviu de angajare poţi fi rugat chiar să descrii modul tău de comportament într-o astfel de situaţie prin care ai trecut.

     Ne confruntăm cu factori stresori atăt în viaţa noastră personală, căt şi în cea profesională. În mod special, stresul ocupaţional se poate dovedi uneori atăt de nociv, încăt poate duce la epuizare psihică şi fizică. De aceea managementul eficient al stresului reprezintă un atuu pe care îl putem avea în confruntarea cu diferite evenimente stresante.

     Managementul stresului reprezintă abilitatea fiecăruia dintre noi de a face faţă presiunilor de zi cu zi, care depăşesc capacitatea noastră de răspuns.

     În cadrul workshop-ului vom pune accent pe identificarea cauzelor acestor presiuni şi apoi reechilibrarea şi reducerea reacţiei prelungite a corpului la factorii interni sau externi cauzatori de stres, prin aplicarea unor tehnici specifice.

     Astfel, nu numai că poţi învăţa ceva util pentru cariera ta profesională, dar poţi să utilizezi informaţiile şi strategiile din cadrul workshop-ului în viaţa ta personală.


 


 

    Modalităţi eficiente de prezentare

 

 

      Indiferent unde sunt, care este rolul meu în cadrul unui grup sau a unei organizaţii, uneori pot fi pus în situaţia de a face o prezentare, de a vorbi în public. Nu pot refuza constant astfel de sarcini, doar pentru faptul că nu vreau sau eu cred că nu mă descurc în faţa unui grup.

     Workshop-ul nostru te va ajuta să  îţi îmbunătăţeşti abilitatea de a face o prezentare eficientă.

     Adeseori este valorizat nu numai conţinutul prezentării, ci şi modul în care se realizează aceasta.

     Fie că este vorba despre o lucrare de licenţă, de un proiect sau de a vorbi în public, avem nevoie de căteva elemente de siguranţă în ceea ce priveşte modalitatea de prezentare.


 


 

    Munca în echipă

 

 

       În funcţie de personalitatea şi pregătirea noastră putem să desfăşurăm  diverse activităţi profesionale. Uneori ne simţim mai bine atunci cănd lucrăm singuri, alteori simţim că e nevoie de o echipă întreagă pentru a duce la bun sfărşit o activitate.

     Dar nu e aşa de simplu de a lucra într-o echipă, iar angajatorii de pe piaţa muncii îşi doresc angajaţi căt mai versatili, de aceea în timpul recrutării ei caută posibili angajaţi care să facă dovada abilităţii de muncă în echipă..

     Deşi suntem fiinţe sociale, trăim în comunităţi, în grupuri, munca în echipă poate presupune un stres de adaptare dar şi de acordare la stilul şi modul de lucru al fiecărui membru.

     În cadrul workshop-ului vom descoperi fiecare ce rol putem avea în cadrul unei echipe, care sunt stadiile prin care trece un grup/echipă, şi nu în cele din urmă vom realiza exerciţii pentru a ne exersa munca în grup.


 


 

    Centrul de evaluare a competenţelor

 

 

      Centrul de evaluare a competenţelor sau assessment center este o metodă modernă şi complexă de evaluare a aptitudinilor şi a performanţei, care permite obţinerea unor informaţii despre abilităţile generale (abilităţile soft) şi specifice  (abilităţile hard) ale participanţilor şi despre potenţialul de dezvoltare al acestora, în vederea selecţiei lor pentru un job disponibil în cadrul unei organizaţii.

     Această metodă poate fi folosită ca parte a procesului de recrutare sau ca parte a procesului de dezvoltare şi promovare din cadrul unei companii.  

     Mai mulţi observatori utilizează o serie întreagă de tehnici (simulări specifice) derivate dinspecificul jobului respectiv pentru a se realiza evaluarea comportamentului persoanei care participă.  

     În cadrul  acestui workshop vei afla mai multe despre ce înseamnă Centrul de evaluare a competenţelor şi cum să te comporţi într-o astfel de situaţie de evaluare.


 


 

    Cum sa fac fata cu brio unui interviu?

 

 

      Invitaţia la un interviu înseamnă că ai trecut de prima fază a procesului de recrutare: CV-ul tău a fost vizualizat şi ai făcut o impresie bună, sau cel puţin eşti luat în calcul ca eventual posibil angajat.

     Aşa cum probabil şti, INTERVIUL este o procedură în care vei fi faţă în faţă cu angajatorul sau persoanele destinate să recruteze personal pentru postul respectiv.

     În cadrul workshop-ului nostru vei putea afla şi învăţa modalităţi eficiente de comportament şi răspuns în timpul unui interviu, de asemenea, workshop-ul nostru  te poate ajuta să percepi diferit experienţa unui interviu, să fii mai sigur pe tine şi mai stăpăn pe emoţiile tale.

     INTERVIUL este o etapă care nu trebuie subevaluată, de aceea un plus de informaţii te va ajuta să faci faţă mai bine unui astfel de eveniment.

     Interviul poate părea o situaţie stresantă şi asupra căreia ne lipseşte controlul.

     În realitate însă, printr-o pregătire prealabilă, putem preîntămpina   aceste emoţii puternice, le putem stăpăni şi astfel, putem dobăndi controlul asupra unei părţi din situaţia de interviu.


 


 

    Fii deschis către nou, fii deschis să înveţi...

 

 

      Învăţarea continuă presupune o extindere continuă a abilităţilor pe care le avem, prin învăţare şi informare. Viaţa se schimbă în mod continuu şi ar fi preferabil să ne adaptăm atăt personal căt şi profesional.  Probabil că e una dintre investiţiile (în timp şi energie) care merită făcute, întrucăt ne asigură reuşitele pe care le dorim.

     Deschiderea către nou şi menţinerea unei legături strănse cu ceea ce se întămplă în mediul de activitate ne menţine într-o oarecare măsură vii. Pentru că nu dorim să devenim automatizaţi în munca pe care o facem, ci dimpotrivă, ar fi preferabil să o dezvoltăm şi să ne dezvoltăm. 

     Sperăm că workshop-urile noastre vin în întămpinarea nevoilor voastre ca viitori angajaţi, dar asigură şi o angajabilitate mai ridicată pe piaţa muncii, avănd în vederea cerinţele tot mai mari ale angajatorilor.